Trygg Kund
Vi vill att du som kund ska känna dig trygg när du använder våra tjänster. Här har vi samlat information och råd om hur du skyddar dig mot bedrägerier, hanterar dina personuppgifter och använder våra digitala tjänster på ett säkert sätt
Skydda dig mot bedrägerier
Bedrägeriförsök via sms och samtal
Sms eller samtal som verkar komma från oss kan vara bedrägeriförsök. Lär dig hur du skyddar dig på ett effektivt sätt.
Säkerhet på internet – skydda dig online
Skydda dig effektivt mot nätfiske, bluffmejl och ID-kapning med enkla, praktiska tips för en tryggare och säkrare digital vardag.
Bli svårlurad
Vi står bakom Svårlurad – ett gemensamt informationsprojekt mot bedrägerier från Sveriges banker och Svenska Bankföreningen.
Se upp för nätfiske
Nätfiske, även känt som Phishing, är en av de vanligaste formerna av cyberbrott. Lär dig om hur du skyddar dig i vår guide.
Säkra kortbetalningar
Säkra kortbetalningar
Här får du enkla råd för att öka säkerheten ytterligare när du betalar med kort på internet, i butik eller tar ut pengar i automat.
Mobilt BankID
Vi använder oss av Mobilt BankID för att du på ett enkelt och tryggt sätt ska kunna logga in på Mina sidor och i appen.
Om 3D Secure
3D Secure ökar konsumentsäkerheten för köp på nätet och är en del av EU:s regler kring kortbetalningar online (PSD2).
Om SCA – lagen om stark kundautentisering
SCA syftar till att förhindra bedrägerier online genom att reglera hur du som konsument bekräftar din identitet.
Vanliga frågor och svar
Om visselblåsning
Om du misstänker missförhållanden eller oegentligheter kan du rapportera dina misstankar via vår visselblåsarfunktion. Du behöver inte ha bevis, men alla meddelanden ska lämnas i god tro. Här kan du läsa om vad som gäller vid visselblåsning och hur du går tillväga för att anmäla missförhållanden och oegentligheter.
Hur gör jag för att skydda mig mot bedrägeriförsök via telefon?
Vi kontaktar aldrig våra kunder via telefon, chatt, sms eller e-post och uppmanar dem att verifiera sig eller logga in med Mobilt BankID, eller uppge sina inloggningsuppgifter eller kortnummer. Bedrägeriförsök via telefon (vishing): Kundtjänstbedrägerier sker genom att bedragare ringer upp och utger sig för att vara från din banks kundtjänst eller säkerhetsavdelning. Numret kan till och med matcha bankens egna nummer. Innan de ringer kan du också ha fått ett samtal från "polisen" som informerar om att du snart kommer att bli uppringd av din bank. Bedragarna påstår exempelvis att någon försökt ta ut pengar från ditt konto och att de kan stoppa det med hjälp av din säkerhetsdosa eller BankID. De ber dig om koder från säkerhetsdosan eller signering med BankID, som sedan används för att stjäla pengar eller ge ett BankID till en annan person. För att skydda dig mot dessa typer av bedrägerier: Ge aldrig ut dina inloggningsuppgifter eller koder till någon. Logga inte in på uppmaning av någon som kontaktar dig via telefon, sms, e-post eller chatt. Kontakta alltid din bank direkt via officiella kanaler om du är osäker. För mer information om hur du kan skydda dig mot bedrägerier, besök våra Trygg Kund-sidor: Säkerhet på Internet .
Hur kan jag skydda mig mot bedrägerier på internet?
För att skydda dig mot bedrägerier på Internet kan du använda olika tjänster och följa vissa riktlinjer. Ett sätt är att använda tjänsten ID-Skydd från UC, som meddelar dig om någon har gjort en förfrågan eller ändring i din ekonomiska information, och erbjuder hjälp dygnet runt vid ID-kapning. För fler tips och råd om hur du kan skydda dig online, besök gärna våra Trygg kund-sidor: Säkerhet på Internet .
Vad ska jag göra om jag utsatts för bedrägeri eller identitetsstöld?
Om du har utsatts för bedrägeri eller identitetsstöld, följ dessa steg: Polisanmäl händelsen : Kontakta polisen och gör en anmälan så snart som möjligt. Kontakta oss : Logga in på Mina sidor och använd Säkra meddelanden för att rapportera händelsen och få hjälp och råd. Spärra din kreditupplysning hos UC : Genom att spärra din kreditupplysning minskar du risken för ytterligare bedrägerier. Läs om hur du går tillväga på UCs webbplats. Läs mer: Så här använder du dig av Säkra meddelanden