Guide: Konsumentverkets krav på kreditvarning
När du marknadsför finansieringstjänster som lån och delbetalning måste du informera om att en kredit innebär kostnader. Denna varning ska finnas i material där kostnader, räntor eller räkneexempel anges.

Här har vi samlat den information du behöver för att säkerställa att din marknadsföring följer Konsumentkreditlagen (2010:1846) och Konsumentverkets föreskrifter (KOVFS 2025:1).
När ska varningen visas?
Varningen ska finnas med i:
-
Webbplatstexter som innehåller räkneexempel eller avgifter
-
Tryckt material som broschyrer och affischer
-
Digital annonsering där finansieringskostnader kommuniceras
OBS! Om du marknadsför finansiering utan att nämna kostnader eller ränta, behöver du inte ha med varningen.
Har du inte implementerat varningen än?
Reglerna trädde i kraft den 1 mars 2025, och alla material som omfattas av kraven ska nu vara uppdaterade. Om din marknadsföring fortfarande saknar den obligatoriska varningen, se till att uppdatera dina digitala och tryckta material så snart som möjligt för att uppfylla Konsumentverkets föreskrifter (KOVFS 2025:1).
Hur ska varningen utformas?
Varningen måste innehålla följande text:
Att låna kostar pengar!
Om du inte kan betala tillbaka skulden i tid riskerar du en betalningsanmärkning. Det kan leda till svårigheter att få hyra bostad, teckna abonnemang och få nya lån.
För stöd, vänd dig till budget- och skuldrådgivningen i din kommun. Kontaktuppgifter finns på konsumentverket.se.
Följande gäller vid utformning:
-
Texten ska vara svart mot vit bakgrund (eller anpassas för mörkt tema vid digital användning).
-
Symbolen för varning ska vara i rött och minst lika hög som tre textrader.
-
Om marknadsföringen sker muntligt ska ordet ”Observera” användas istället för en symbol.
Att låna kostar pengar!
Om du inte kan betala tillbaka skulden i tid riskerar du en betalningsanmärkning. Det kan leda till svårigheter att få hyra bostad, teckna abonnemang och få nya lån.
För stöd, vänd dig till budget- och skuldrådgivningen i din kommun. Kontaktuppgifter finns på konsumentverket.se.
Ladda ner filer för korrekt användning
För att underlätta ditt arbete har vi samlat nödvändiga filer. Dessa filer är främst till för dig som partner som använder Wasa Kredits grafiska profil i ditt material. Observera att reglerna gäller för samtliga, oavsett grafisk profil.
Filer för tryckt material
Filer för digital användning
Läs mer på Konsumentverkets webbplats
Då regler kan uppdateras rekommenderar vi att du alltid dubbelkollar Konsumentverkets senaste riktlinjer: Konsumentverkets föreskrifter om näringsidkares upplysningsskyldighet vid marknadsföring av konsumentkrediter
Har du frågor om implementering? Kontakta din säljare hos Wasa Kredit så hjälper vi dig!