Nytt ansökningsflöde för kortkredit

10 februari uppdaterar vi ansökningsflödet för kortkredit på Mina sidor för att göra processen smidigare och effektivare. Här hittar du en översikt av de nya funktionerna, instruktioner och svar på vanliga frågor.

Notera: Denna artikel publicerades innan namnbytet från Wasa Kredit till LF Finans den 6 maj 2025. Vid tidpunkten för publicering var Wasa Kredit det aktuella namnet. Uppgifterna i artikel samt bifogade instruktioner gäller dock. Läs mer om namnbytet här.

Vi har uppdaterat ansökningsflödet på Mina sidor för att göra handläggningen smidigare och snabbare. Den största förändringen är att det nu är kunden själv som ansvarar för att hantera och besvara frågorna i ansökan – något som tidigare låg på dig som leverantör. Du kan följa ansökningsstatus i realtid via listan Förmedlade avtal och får ett mail när kunden skickat in sin ansökan. 

För dig som leverantör innebär detta:

  1. Snabbare handläggningstid

    Kunden tar direkt hand om frågor och identifiering, vilket minskar tiden det tar att hantera ansökan.

  2. Full insyn i processen

    Du kan följa varje ansökan i realtid i listan Förmedlade avtal och får även e-postmeddelanden när en kund har skickat in sin ansökan.

  3. Mindre administration

    Genom att kunden sköter delar av processen blir din arbetsbörda mindre, och du kan fokusera mer på försäljning och kundrelationer.

Varför kommer kunden inte vidare till ansökan via länken i mejlet?

Om kunden inte kan komma vidare till ansökan via länken i mejlet, kan det vara bra att testa följande alternativ: Prova att klicka på länken i SMS   istället. Kopiera webbadressen från mejlet och klistra in den direkt i webbläsaren. Dessa steg kan lösa eventuella problem med länken i mejlet.

Om kunden gör två ansökningar, måste frågorna besvaras två gånger då?

Ja, kunden behöver besvara frågorna igen. Men om den andra ansökan görs inom kort tid efter den första, kommer de flesta frågorna redan vara förifyllda med de tidigare svaren.

Får jag något mail när kunden har skickat in ansökan?

Ja, du får ett mail skickat till den e-postadress som är registrerad på ditt konto. Kontrollera att din e-postadress är korrekt registrerad om du inte får något meddelande.

Kan jag ändra affärsupplägget i en ansökan?

Det går inte att ändra en ansökan i dagsläget. För att göra ändringar behöver du: Radera den befintliga ansökan. Skapa en ny ansökan med det uppdaterade affärsupplägget. Du kan radera ansökan på två sätt: Via listan under Förmedlade avtal. Genom att klicka dig in på den aktuella ansökan.

Jag råkade skicka ansökan till fel adress, vad gör jag nu?

Gå till den aktuella ansökan under Förmedlade avtal och öppna detaljsidan. Klicka på Skicka påminnelse och ändra e-postadress eller telefonnummer.

Nu har jag skickat iväg ansökan, hur vet jag att kunden har besvarat frågorna?

Du får ett mail när kunden skickat in sin ansökan. Du kan även följa status för ansökan i listan Förmedlade avtal. Om ansökan har status Ej påbörjad, har kunden ännu inte besvarat KALP-/KYC-frågorna. Om ansökan har status Påbörjad, har antingen en av två sökande skickat in sin ansökan, eller så har den/de sökande besvarat frågorna men inte skickat in ansökan ännu.

Jag hittar inte ansökan under Förmedlade avtal

Ansökningarna har en giltighetstid, i dagsläget 7 dagar. Därefter tas de bort från listan under Förmedlade avtal och du måste göra en ny ansökan. Det kan också vara så att den sökande har skickat in ansökan. Då har den fått ett avtalsnummer och då flyttats från den övre listan till den undre listan under Förmedlade avtal.