Varför kan jag inte dela upp mitt köp i appen?
Du kan inte alltid dela upp ditt köp i appen eftersom köpet först måste vara bokfört och ha hunnit visas i appen innan du kan registrera delbetalningen.
Tidpunkten för när du gör ditt köp påverkar om det hinner gå att dela upp. Så här fungerar det:
• Ett köp måste först bokföras innan det visas i appen.
Reserverade belopp kan inte delas upp.
• Du kan bara dela upp köp som redan syns i appen.
Vanligtvis bokförs ett köp samma vardag eller vardagen efter, men det kan variera beroende på butikens rutiner.
• Aviseringen körs en gång per månad (oftast kring den 6e).
Brytdatum är sista bankdagen före aviseringen. Infaller den femte på en helg eller helgdag ligger brytdatum närmaste vardag före.
• När aviseringen är gjord låser den månadens köp.
Det innebär att om ditt köp inte har bokförts och registrerats som delbetalning innan aviseringen, kommer det inte längre att gå att dela upp för den månaden. Efter brytdatum går det inte längre att dela upp just det köpet.
• Därför behöver du göra ditt köp senast sista bankdag innan brytdatum, men helst tidigare.
Det säkerställer att köpet hinner bokföras och bli delbetalningsbart.
Det är detta som gör att köp precis i slutet av månaden ibland inte går att dela upp — de hinner inte bokföras innan aviseringen och blir därmed låsta.
Laddar...